onsdag 25 september 2013

Second Life trasslar men vems är felet?
Ruth guidar dig genom statistic bars hemligheter

Väldigt fin statistic bar men vad betyder den?
Det är inte det lättaste att reda ut. Mycket behöver vi inte veta för vi kan inte göra något åt det ändå.
Men vi kan se om det är "vårt fel" eller Second Lifes fel och lite kan vi mixtra med så det blir bättre
 Ruth  nördar 

 Vi har alla gråtit och svurit över ett trasslande Second Life. Vi har mixtrat med inställningar. Vi har loggat ut och in. Startat om datorer och eller modem, gateways och routers. Vi har sökt i hjälp, vänner har försökt hjälpa oss.
Frågar man i Second Lifes forum så är Linden Lab ofelbara och felet är alltid ditt, din dators eller din uppkoppling aldrig Linden Labs.
Korkat av dem att säga så sanningen finns att hitta i viewern.
Vi slår på "advance menue" där klickar vi på "Performance" och "Statistic bar".
  • FPS är det första vi ser. 15-30 fps ger en mjuk bild som inte hackar som på TV, TV-bilden har 25 fps. Vi kan gå och röra oss så det ser normalt ut. En hysteriskt fladdrande fps är inte bra och beror på servern.
  • Bandwith Linden Lab skickar ut max ca 1500 kbps så högre satt än 2000 är ingen idé. Ett för högt värde kan påverka Packet Loss, se nedan. Är bandbredden, bandwith, 0 kpbs är du delvis bortkopplad och får starta om.
  • Packet loss ska vara 0,000%. Är det 10% är det riktigt illa. Försök justera Bandwith enligt ovan hjälper inte det är det fel på förbindelsen från servern till din dator. Det är här vi försöker starta om allt som kan startas om och oftast hjälper det inte utan felet finns att söka i Californien USA.
  • Ping sim Bör hålla sig mellan 200 och 250 msec. I exemplet på bilden är det 2936 msec eller lika med katastrof. Du kan inte gå riktigt, du kan inte få stopp på en animation och det rezzar dåligt.
  • Med Pingnet.test kollade jag min ping vid samma tillfälle och fick Excellent 33msec. Felet ligger alltså inte hos mig eller hos Telia utan Linden Labs server håller på att braka ihop. Testa en annan sim på en annan region för att se om det just är den här servern eller ett större fel.
  • SIM fps och Physics fps håller sig här runt 44 fps vilket är bra. Ett värde i närheten av 45 är det normala. Båda värdena bör vara ganska lika.
  • Agents uppdate/sec bör vara ca 20 men sjunker beroende på antalet avatarer på simen. Här 7 och det är inte bra med tanke på att vi är fyra stycken på hela simen,
  • Pending downloads ska vara 0 om det är högre brukar notecards och liknande ta tid på sig.
  • Pending uploads ska också vara 0 annars kan du får problem att teleporta.
Detta är de viktigaste värdena du behöver ha lite koll på. Övriga är för de verkliga nördarna och inget vi kan göra något åt så de lämnar vi kvar i nördarnas lekstuga

4 kommentarer:

  1. Jag har lite svårt att fatta vad som inte fungerar?

    SvaraRadera
  2. Jag skulle gärna förklara det för dig, men då skulle din hjärna explodera. :D
    Främst är det SL3-viewern som har problem med att rezza fler än 12 avatarer, avsluta animationer och lite annat störande småtjafs vilket drabbat ungefär ett 30-talanvändare, som jag vet om.
    Exodus viewer däremot funkar som en klocka.
    Jag skrev det här som en vägledning till förtvivlade användare som tror det är fel på deras grejor när felet ligger hos SL:s servrar

    SvaraRadera
  3. Bra hjälp i felsökningen :)

    SvaraRadera
  4. Linden Lab måste ha ett gott öga till mig ;) Jag behöver sällan logga om (har ibland problem med att jag inte hör musiken när streamen bryts ska erkännas), och jag krashar så gott som aldrig. Jag kan gå runt med grafiken på ultra utan att tänka på det och utan problem. Jag använder FS och kollar aldrig mina inställningar annat än när någon tycker att det laggar. Själv märker jag det aldrig. Om allt beror på SL:s servrar borde väl jag också märka av det?

    Sen bara en sak...jag vet att AnGrY är fullständigt kapabel att förstå om du förklarar.

    SvaraRadera