fredag 22 augusti 2014

Mellan sommar och höst

Bara jag och elden. Telefonjacket urdraget, mobilen avstängd. Detta är bara min tid helt utan krav från andra.
Nu regnar det. Massor av regn, det har regnat i dagar och kommer att regna i dagar framöver.
Ett utmärkt tillfälle att komma i kapp sig själv.
Sommaren har varit härligt intensiv. Precis som en sommar ska vara. Barnen och jag var på en härlig semesterresa i tre veckor. Det har varit seglingstävlingar. Alla tre ungarna har tävlat. Till och med jag fick tid till en föräldrarace. Min blygsamhet förhindrar mig att säga vem som vann.
Nu är det tomt i huset. Barnen är hos X-kroken denna och nästa vecka. I hamnen är det också ganska stillsamt.
Jag har jobbat några veckor.
Det är nu det är dags att ta hand om sig själv. Tappade upp ett hett tångbad i badkaret och låg där i nästan en timme. Huden är alldeles mjuk och skön. Förhårdnader på fötterna och valkar i händerna är borta.
Tände en brasa och satte mig i morgonrocken framför braskaminen. Kallt är det inte men en liten brasa och några stearinljus för att driva ut fukten av allt regnande gör gott åt huset och mig.
Passar på att måla naglarna. Ack så pilligt i halvdunklet. Dricker ett glas vin. Känner lugnet återvända med avslappningen.
Enkelt gjort men så stark man kan möta vardagen bara man ger sig själv lite egen tid i present då och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar