onsdag 15 augusti 2012

S/S Guleböj anlöper hamn!

Enligt vad föräldraskapet berättat var det en stor händelse när bananbåtarna kom till frihamnen i Göteborg.
Från Banankompaniets lager kunde man köpa mer eller mindre mogna och övermogna bananer lådvis till kraftigt reducerat pris. Vilket det gjordes för fullt inte bara under deras barndom utan stora delar av min och min systers barndom har det släpats hem bananer i storpack.
Av någon anledning anses bananer gott och nyttigt i min familj. Själv hoppar jag väl inte högt av  glädje utan tar hellre en apelsin eller ett äpple. Det kan förklaras med en viss överdosering i barndomen. När det köpts en låda bananer skulle det ärtas banan. Punkt! -Jämt.
-Det var bananer i filen till frukost, det var bananer i skolväskan, det var bananer inslagna i skinka och grillade det var banankaka till söndagsfikat, det var banana split- i alla fall till jag gjorde dem - på pin kiv la jag två snygga stora glasskulor på var tallrik och ställde bananen på högkant mellan dem.
Saknar ni recept på banan, skulle tro de flesta har sitt ursprung i Göteborgsområdet, finns det över 8000 olika att välja på Hitta recept.se och på Dole´s hemsida (På 1930-talet salufördes "Fyffes bananer" av AB Banan-Kompaniet i Sverige, bl.a. med reklamen "Har Mor FYFFES hemma idag?".)
P.S. -jag vet att banan heter banan även på norska och inte guleböj men hör själva; S/S Banan anlöper hamn. Det blir ju ingen rubrik av det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar