fredag 10 oktober 2014

-Så gör jag
-Hur gör du?

 Valans  helgbetraktelse 
Tjoho! -Nu är det fest!
Förra veckan blev det i all vänskaplighet en
diskussion om "vett och etikett" på fester i vårt Second  Life.

-Det ska väl vem som helst klara tänker du?
-Inte helt självklart. Seder och bruk skiljer sig inte bara från tid till annan utan från plats till plats.
Det fick vi erfara när vi var på Island i somras. Vi upplevdes nog som lite brötiga och snackesaliga.
Men det är inte bara mellan länder det skiljer.
Seder och vanor skiljer en hel del inom Sverige också.
I tunnelbanan i Stockholm får man uppenbarligen inte titta på medpassagerarna. Det måste vara därför alla läser linjekartan ovanför fönstren så intensivt. Trots att de med största sannolikhet åker där två gånger om dagen och borde kunna den utantill.
Likadant i affärer. Jag kan inte handla utan att säga "något" vilket är fullt normalt i Göteborgsområdet men i andra delar av Sverige verkar det som om man ska moltiga hålla varan i ena handen och bankkortet i den andra.
Förra veckans vett&etikettprat fick mig att fundera hur gör jag?
Det är så naturligt för mig att vara som jag är så jag fick tänka efter.
  • -Innan jag går hemifrån tar jag på mig "festhumöret". Någon har gjort en väldig massa ansträngningar för att det ska bli en trevlig kväll. Då är det min plikt som gäst att göra mitt bästa för att leva upp till det.
  • -När jag kommer stannar jag ofta några meter utanför för att få koll på läget. Precis som det står i Hávamal: Skåden noga hallen innan ni inträder. Dels för att se så jag inte är överklädd eller underklädd. Båda upplever jag lika illa. Dels för att kolla in var det tomma utrymmet i mitten är.
  • -Jag försöker säga hej till alla. Ibland lyckas det ibland inte. Likadant med godnatt i andra ändan av kvällen.
  • -Försöker hålla igång ett snack i chatten. Det tråkigaste jag vet på en danskväll är när det blir knäpptyst i chatten. Alla IMar med varandra istället.
  • -Brukar tänka: Hur vill jag bli behandlad på en fest? Så vill jag också behandla andra. Då brukar det bli trevligt.
-Hur gör du?
-Vad tycker du?
-Jag ser fram emot just dina synpunkter.


2 kommentarer:

  1. Betalar du maten med KREDITKORT..???
    Har du inte sett "Lyxfällan" på TV..?

    SvaraRadera
  2. Bankkort så klart.
    Får väl ändra det då :D

    SvaraRadera