fredag 14 november 2014

Ett barn som får stryk - lär sig att slåss

  Valans  Helgbetraktelse 
När jag fick mitt första barn var jag lite osäker på hur man ska göra.
Jag var bara 20 år och hade något enormt stort att göra mitt bästa av.
Att uppfostra min son till en bra man.

Det var inte konstigt att vi, jag och John, som unga lite vilsna föräldrar köpte allt vi kunde komma över att läsa om "hur man gör".
Vi läste så ögonen blödde redan när magen började växa.
Men det jag kommer ihåg och har kvar än är en enkel affisch från Semper.
Man har återgett dikten "Ett barn" av den amerikanska författarinnan Dorothy Law Holte med söta teckningar omkring.
Ett barn som kritiseras - lär sig fördöma
 Ett barn som får stryk - lär sig att slåss
Ett barn som hånas - lär sig blyghet
Ett barn som utsätts för ironi - får dåligt samvete
 Ett barn som får uppmuntran - lär sig förtroende
Ett barn som möts med tolerans - lär sig tålamod
Ett barn som får beröm - lär sig uppskatta
Ett barn som får uppleva rent spel - lär sig rättvisa
Ett barn som känner vänskap - lär sig vänlighet
Ett barn som får uppleva trygghet - lär sig tilltro
Ett barn som blir omtyckt och kramat - lär sig känna kärlek i världen
Jag minns första tiden på BB. På natten lämnade man sitt barn i en genomskinlig plastlåda på hjul hos barnsköterskan så man skulle få sova lite.
När det var dags för amning gick man in i det rummet och hämtade sitt älskade barn. Där fanns ett tjugotal små söta rara varelser. Det enda känslan de hade var kärleken till mamman. Där fanns värmen och tryggheten.
För de allra flesta av dem kommer det säkert att gå bra här i livet men för några väntar bara elände.
  -En del kommer att få stryk av de vuxna de känner mest förtroende för och känna sig svikna och oönskade. De kommer själva att slå. Slå sina barn, slå sina kvinnor, slå främmande de möter på gatan.
  -En del kommer att hånas och kritiseras. De kommer att fördöma andra, de kommer att kritisera andra för deras hudfärg, för deras sexuella läggning, för deras tro, för deras hårfärg, ja för allt de kan komma på. Ingen eller inget kommer att duga åt dem.
  -Deras rädsla för att bli svikna och hånade igen kommer att avhålla dem från att skapa varaktiga goda relationer till sin omgivning.
  -De allra flesta av de här barnen kommer att få uppmuntran, känna tolerans, få beröm, känna vänskap, känna trygghet.
Ett barn som blir omtyckt och kramat som litet lär sig känna kärlek i världen som vuxna.
Bli förmögna att ge kärlek.
Bli förmögna att bygga en bättre värld för kommande generationer.
-Vilket barn var du?
-Hoppas du var det senare, det kärleksfullt behandlade barnet precis som jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar